09. maj 2019

Osten druknede i whisky

Whiskyosten Drunken Dog pirrede de 300 deltageres smagsløg på kredsudstillingen 8. maj hos Stauning Whisky ved Skjern.

Årets anden kredsudstilling onsdag den 8. maj blev en fugtig omgang. I hvert fald var der ekstra stor interesse hos de cirka 300 deltagere for at smage på Drunken Dog, en Arla Unika-blåskimmelost med whisky fra Stauning Whisky, ifølge udstillingens formand Jens Aage Larsen.

”Whiskyen giver en sødme, som passer fornemt til en danablus skarphed. Det giver en karakteristisk smag og gør Drunken Dog til en god kombination af to råvarer af høj kvalitet. Det er spændende med den form for nytænkning, som vi også kender fra fx høost og ost lagret i korn,” forklarer Jens Aage Larsen.

Inspiration til at tænke i andre baner fik kredsudstillingens deltagere også under rundvisningen på Stauning Whiskys destilleri i nærheden af Skjern.

”Mejerifolk har godt af at se nogle andre præmisser og noget andet udstyr, end det de plejer at arbejde med. Det giver input, man kan bruge sin hverdag, og bryder vanetænkningen,” konstaterer Jens Aage Larsen.

Som et andet plus ved kredsudstillingen fremhæver han mødet mellem en broget flok bestående af alt fra mejerielever til direktører.

”Det udbygger og styrker folks netværk på tværs af branchen,” fastslår Jens Aage Larsen.

Kredsudstillingens vindere

Der var ærespræmier til følgende produkter:

Konsummælksprodukter: Koldskål 2% Økologisk 1000 ml fra Øllingegaard Mejeri.

Ost: Svensø 45+ 150 g Skiver fra Taulov Mejeri.

Smør & blandingsprodukter: Smør Lurpak UK 500 g saltet fra Holstebro Mejeri.

Næste kredsudstilling afholdes onsdag den 5. februar 2020 i forbindelse med Mejeribrugets Dag i Odense.