24. maj 2019

”Fremtiden tilhører de aktive”

På Mejeriforeningens medlemsmøde opfordrede en ekspert i disruption til investeringer i forskning og udvikling af mælk fremstillet i laboratorier; en del af den eksplosivt voksende industri for alternative fødevarer produceret næsten uden klimaaftryk.

Kære mejeribranche. Ja, fremtiden kan synes dyster, men tag malkekoen ved hornene og etabler jer i den nye teknologiverden, hvor fx selskabet Perfect Day fremstiller ikke-animalsk mælk næsten uden klimaaftryk gennem gæring af proteiner fra køer. Det kræver mod og vilje at gå i gang, men I har alle forudsætninger for at få succes, for I er blandt verdens bedste producenter af mælk og mejeriprodukter.

Den besked fik de 50 deltagere i Mejeriforeningens medlemsmøde tirsdag i hotel- og konferencecenteret Horisont i Skejby af Lone Thier, ekspert i disruption.

”Disruption opstår, når en eller flere teknologier gør os i stand til at skabe et nyt marked, der radikalt ødelægger eller forandrer en eksisterende industri. Det medfører bøvl og ubehag, men der er ingen vej uden om at forholde sig til begrebet – heller ikke for mejeribranchen – for udviklingen går hurtigere end nogensinde. Også inden for den alternative fødevareproduktion,” fastslog Lone Thier i sit indlæg.

Hun understregede, at der ikke er tale om fx havre-, soja- og andre plantedrikke eller fars lavet af grøntsager, men om laboratoriefremstillede fødevarer. Kort fortalt anvender man avanceret bioteknologi til at udvikle en nøjagtig kopi af rigtig mælk på basis af proteiner fra kvæg. Nogenlunde samme teknologier anvendes til fremstilling af kunstigt kød.

Udnyt styrkerne

Med det in mente opfordrede hun mejeribranchen til at se på mulighederne for partnerskab med nogle af de aktører, som vil være en del af fremtidens mælkeproduktion.

”Hvem andre end jer skulle tage den opgave på sig? Fremtiden tilhører de aktive, og I er – med Arlas formand Jan Toft Nørregaards ord – blandt nogle af de bedste i Nordeuropa til at lave mælk. Desuden er I verdensmestre i at lave ost og yoghurt, som bygger på fermentering. Det er den bioteknologiske proces, Perfect Day bruger til at lave en velsmagende ikke-animalsk mælk, som selskabet nu arbejder på at gøre endnu mere delikat i forhold til smag og konsistens. Her kan I slå til med jeres store viden på området,” påpegede Lone Thier.

Derfor bør mejerierne investere i forskning og udvikling af alternative mælkeprodukter, mente hun.

”Mejeribranchen er nødt til at være med til at drive en udvikling inden for laboratoriefremstillet mælk. Stod jeg i spidsen for et selskab, ville jeg investere 10 pct. af midlerne til at forskning i ny teknologi og radikal innovation i en separat og uafhængig enhed uden for virksomheden. Det kan fx føre til, at man som dansk mejeri måske på et tidspunkt kan fremstille frisk mælk i Kina, øge kinesernes interesse for det produkt og tjene flere penge,” sagde Lone Thier og understregede sit nære forhold til dansk landbrug.

”Mit mål er at sikre et stærkt dansk landbrug og fødevareerhverv, for jeg er stolt af den høje kvalitet, som Danmark står for på de områder,” sagde hun, der som barn hjalp sin morfar med at malke i hans stald ved Mariager Fjord.

Hurtige prisfald

At prisen for alternative fødevarer fortsat ligger langt over prisen på traditionelle fødevarer, skal ikke være en grund til at holde sig fra den fagre nye biotekverden.

”For et år siden kostede et pund kød, der er lavet med celler fra dyr, fra virksomheden New Age Meats 18.000 dollars. Nu er prisen nede på 860 dollars pr. pund. Samtidig fordobler de nye aktører deres kapacitet på et til to år og indgår aftaler med fx Google, Amazon og Burger King,” konstaterede Lone Thier.

Desuden stiger de nye aktørers værdi eksplosivt. Da Beyond Meat, en producent af planteburgere, gik på børsen i denne måned, blev virksomhedens værdi ansat til 1,5 mia. dollars. Nu er vurderingen 4 mia. dollars. ”Det er et eksempel på, hvordan den alternative fødevareproduktions eksponentielle vækst overgår vores fatteevne, fordi vi er vant til at tænke lineært. Men i dag kommer man ikke langt med en målsætning om 10 pct. årlig vækst,” sagde Lone Thier og tilføjede:

”I skal selvfølgelig overveje, hvad I vil med den nye teknologi. Men det er vigtigt at have en filosofi om, at ’Vi stopper ikke med mælk og kød’. For I kan mere end I tror, men det kræver, at I tør gå ind i det.”

Vil du vide mere?