06. december 2019

12 års vækst i den økologiske mejerieksport er brudt

De danske mejerier eksporterede i 2018 økologiske produkter for i alt 1,5 mia. kr. Det er 75 mio. kr. mindre end i 2017.

For første gang i de 12 år Danmarks Statistik har registreret den danske eksport af økologiske produkter, skete der i 2018 en mindre tilbagegang i eksporten af økologiske mejeriprodukter.

Med en eksport på 1,5 mia. kr. udgjorde mejeriprodukter i 2018 fortsat den største gruppe inden for den danske økologieksport, selv om mejerieksporten gik tilbage med 75 mio. kr. i forhold til 2017. Ifølge chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer Ejvind Pedersen skyldes tilbagegangen først og fremmest hård konkurrence.

”Der er i 2018 kommet markant mere økologisk mælk og dermed et større udbud af økologiske mejeriprodukter på det europæiske marked, og det påvirker alt andet lige prisudviklingen i negativ retning.”

De 1,5 mia. kr. omfatter alle mejeriprodukter – også mælkepulver og modermælkserstatning. Et enkelt produkt skiller sig positivt ud med en kraftig stigning: Eksporten af økologisk smør og fedtstoffer steg således med over 100 mio. kr. til 330 mio. kr.

”Mejerierne har endelig fået hul på smøreksporten – faktisk er der sket en tredobling siden 2016,” konstaterer Ejvind Pedersen.

Eksporten af økologiske ost har stået lidt mere i stampe, men er dog gået frem med 10 mio. kr. til 105 mio. kr.

Optimisme trods hård konkurrence

De største aftagerlande af danske økologiske mejeriprodukter er fortsat Tyskland, Holland og Kina, men især eksporten til Kina gik tilbage i 2018. Ejvind Pedersen understreger, at der er hård konkurrence på området.

”Eksporten kommer ikke af sig selv, og derfor er vigtigt, både at vi fortsat har stor fokus på eksportarbejdet, og at vi værner om vores økologiske troværdighed.”

Han er dog optimistisk i forhold til eksporten i de kommende år.

”Vi forventer at der igen vil ske en stigning i eksporten i 2019 og 2020 til både nær- og fjernmarkederne, fordi der stadig er en god efterspørgsel efter de økologiske mejeriprodukter. Det gælder bl.a. hos de tyske og kinesiske forbrugere,” siger Ejvind Pedersen.

I 2018 steg den danske import af økologiske mejeriprodukter med 50 mio. kr. til 146 mio. kr. – heraf blev der importeret økologiske oste for 79 mio. kr.

Vil du vide mere?