20. maj 2019

Eksperter i yversundhed fra hele verden samlet i København

IDF og Seges bag international konference om yversundhed med deltagelse af eksperter fra 25 lande.

Af Kirsten Marstal, informationskonsulent, SEGES

Kina, Sydafrika, New Zealand, Brasilien. DGI-huset i København summer i dag af udenlandske stemmer. Eksperter i yversundhed fra ikke mindre end 25 lande fra alle kontinenter er samlet til konference.

Det er organisationen IDF (International Dairy Federation), der står for konferencen, og Landbrug & Fødevarers videncenter, SEGES er vært. IDF repræsenterer hele den globale mejerisektor og har til formål at sikre høj mælkekvalitet og bæredygtige mejeriprodukter via den bedst mulige videnskabelige ekspertise. Og de mange eksperter får ikke kun lejlighed til at udveksle viden indbyrdes, men vil også holde indlæg for de øvrige deltagere på konferencen, som bl.a. omfatter dyrlæger, rådgivere, virksomhe-der og mælkeproducenter. I alt er der 335 deltagere på konferencen.

Management af yverbetændelse er vigtig for en bæredygtig mælkeproduktion

For direktøren i IDF, Caroline Emond, Belgien har konferencen et vigtigt formål: ”I IDF mener vi, at sunde og produktive malkekøer er med til at bidrage til en god og næringsrig fødevareforsyning i en verden med en hastigt voksende befolkning. Og da yverbetændelse nedsætter dyrenes produktivitet, er optimal management af lidelsen en vigtig nøgle til bæredygtig mæl-keproduktion. Og her er konferencen en fantastisk mulighed for at udveksle ny læring på området,” forklarer hun.

Koordineret indsats overfor antibiotikaresistens

IDF-direktøren medgiver, at niveauet af mælkeproduktion varierer betydeligt mellem de forskellige deltagerlande, men understreger samtidig, at yversundhed og yverbetændelse er et af de mest be-tydende områder inden for mælkeproduktion i samtlige af IDF’s medlemslande.

”Og jeg er overbevist om, at deling af innovation og forskningsresultater på tværs af landegrænser er afgørende for udvikling af nye antibiotika, vacciner, diagnostiske værktøjer osv. Samtidig ved vi, at ineffektiv management af yverbetændelse førhen var ansvarlig for op til 85 pct. af den mængde antibiotika, som blev brugt i mælkeproduktionen. Heldigvis er det lykkedes at reducere forbruget markant det seneste årti. Men antibiotikaresistens er ikke desto mindre et globalt problem, som både overforbrug og forkert brug er med til at accelerere. Derfor er det afgørende at have en fælles forståelse for emnet, og ikke mindst at yde en koordineret indsats. Og det kan IDF-konferencen bidrage til,” lyder det fra Caroline Emond.

Dansk formand glad for stor tilslutning

Formanden for Mejeriforeningen i Danmark, Steen Nørgaard Madsen er ligeledes meget tilfreds med den store tilslutning til konferencen fra alle verdenshjørner: ”Yverbetændelse er et område, som har store økonomiske og dyrevelfærdsmæssige konsekvenser i kvægbruget. Derfor er det utrolig dejligt, at vi kan samle hele verdenseliten af eksperter på områ-det til IDF-konferencen her i Danmark og udveksle ny viden, så vi kan blive endnu dygtigere til at fremme yversundheden,” lyder det fra formanden.