19. september 2019

Eksplosiv vækst i salget af laktosefri produkter

Forbruget af mejeriprodukter uden laktose er steget 250 pct. siden 2015. Tendensen fortsætter, vurderer en analytiker.

250 pct. Så meget er det danske salg af laktosefrie mejeriprodukter som mælk, yoghurt, ost og fløde vokset på fire år, ifølge nye tal fra Coop Analyse. Den voldsomme fremgang hænger sammen med den generelt øgede opmærksomhed om, hvad vi spiser og drikker, vurderer Coops analysechef Lars Aarup.

”Danskerne afprøver i stadig højere grad diæter for at se, hvad det fx betyder for dem at spise laktosefrie produkter. Det betyder fx, at en del forbrugere køber laktosefrie produkter, selv om de ikke er intolerante over for laktose,” forklarer Lars Aarup.

Ca. 5 pct. af danskerne er intolerante over for laktose, mens Coop Analyse sidste år fandt frem til, at 9 pct. af landets befolkning gerne vil undgå laktose i kosten.

Nye produkter

Hos Arla Foods kan man notere sig en vækst på 22 pct. på tværs af alle kategorier i serien ’Laktosefri’ de seneste 12 måneder.

”Vi forventer en tilsvarende vækst frem mod 2020. Generelt se vi en stigende interesse for laktosefri produkter fra ikke-laktoseintolerante forbrugere som en del af ’fri for’-tendensen,” siger landedirektør i Danmark, Jakob B. Knudsen.

Som en reaktion på den øgede opmærksomhed har Arla i år bl.a. præsenteret to varianter af Cheasy-drikkeskyr. Flere nyheder følger i efteråret og i 2020, oplyser Jakob B. Knudsen uden at ville gå i detaljer. Ligeledes har Thise Mejeri og Naturmælk i den seneste tid introduceret nye produkter såsom smør og koldskål uden laktose.

Et kvalitetsstempel

Coops analysechef Lars Aarup forventer også, at den laktosefrie kategori vil fortsætte sin sejrsgang og mener, at salget vil sprede sig fra de større byer til landområderne.

”Vi har ikke set toppen endnu. Produkter uden laktose opfattes, på linje med varer uden fx gluten eller sukker, som et kvalitetsstempel hos bestemte forbrugere. Desuden er vores forbrug af laktosefrie produkter mindre end i flere af de lande, vi ofte sammenligner os med,” konstaterer Lars Aarup.

Fx blev der i Sverige solgt ca. 76 mio. liter laktosefri mælk sidste år mod 20 mio. liter mælk i Danmark, inkl. laktosefrie plantedrikke, ifølge Nielsen. Analyseinstituttet angiver det totale danske salg af laktosefrie mejeriprodukter (såsom yoghurt, creme fraiche og mælk) i 2018 til 30 mio. liter. Trods de store væksttal afviser Lars Aarup, at laktosefrie produkter vil erobre lige så store markedsandele som økologiske mejeriprodukter.

”Økologi står langt stærkere og dækker alle fødevarekategorier. Laktosefrie produkter er en specialkategori og udgør kun en lille del af markedet,” påpeger Lars Aarup.