14. juni 2019

Is, fest og hornmusik i Aabybro

I morgen lørdag fejrer Aabybro Mejeri for fjerde gang Isens dag med bl.a. gratis is, veteranbiltræf, fremvisning af mejeriet, salgsboder, helikopterrundture, omkring 5.000 gæster og et blæserorkester.

Skulle det være en sorbet? En softice med lakrids, kærnemælk eller fløde? Eller en energitæt is med et godt skud proteiner og fedt? Det kunne også være en variant fra Ryå Is’ sortiment af flødeis.

Der er nok at vælge imellem, når Aabybro Mejeri i morgen lørdag kl. 13-16 holder fjerde udgave af Isens dag med gratis serveringer af sine frosne produkter.

”Og hører man til dem, der som mig, ikke har lyst til at stå i kø i 10 minutter for at få en gratis is, kan man gå ind og købe en i Café Privaten og nyde den med en kop kaffe,” siger Aabybro Mejeris direktør NH Lindhardt.

Baseret på sidste års besøgstal forventer han omkring 5.000 gæster, som kan se frem til meget andet end is.

Lever af fest

Bl.a. får NH Lindhardts samling af klassiske biler – heriblandt tre ældre Rolls-Royces – selskab af andre køretøjer fra veteranbil- og motorcykelklubber. Mejeriforeningen kommer med skolemælk. Løkken Bryghus sælger øl. Pølse-Lise kommer med sin pølsevogn, mens andre boder frister med fx gin og grøntsager.

”Vi inviterer også indenfor i mejeriet, så gæsterne kan få et indblik i alt det, som foregår der,” påpeger NH Lindhardt.

Åbent er der tillige i mejeributikken såvel som bunkeren på virksomhedens grund. Det store overblik får man ved at købe en rundtur i helikopter, og hele molevitten ledsages af tonerne fra et 16 mands hornorkester.

”Vi lever af fest, og så kan vi lige så godt holde en selv. Det koster selvfølgelig en del – bl.a. fordi godt 40 mand er i gang i mejeriet, butikken og som parkeringsvagter – men det går an, da jeg ikke bruger særlig meget på markedsføring. Jeg foretrækker at holde et ordentligt knald, som folk kan huske og glæder sig til året efter,” forklarer NH Lindhardt.