11. april 2019

Økologisk festdag kan gøre op med fordomme om landbruget

En økomælkeproducent på Fyn ser Økodag som en vej til at give forbrugerne indsigt i landbrugets produktionsform. Økologisk Landsforening har forberedt landmændene på veganeres protester ved deres gårde på søndag.

Hvad ville du sige til at få besøg af flere tusinde gæster? For Niels Erik Maegaard, økologisk mælkeproducent ved Ringe på Fyn, er svaret klart.

”Vi glæder os helt vildt!” siger den 47-årige landmand, der forventer mellem 3.000 og 5.000 besøgende, når han debuterer som vært for Økodag på søndag den 14. april kl. 10-14.

”Vi sagde ja til at være med, fordi det er spændende at invitere forbrugerne indenfor og vise, hvordan vi laver mælk,” understreger Niels Erik Maegaard.

Han er udmærket klar over, at gæsterne primært kommer for se bedriftens 200 sortbrogede køer komme på græs:

”Men ved at åbne dørene til vores gårde kan vi også gøre op med en række fordomme og vise de gode forhold for dyrene. Desuden kan vi give en forståelse for, at mejerisektoren ikke udgøres af mastodontvirksomheder, men af landbrug som vores, hvor man nærmest kan se hver eneste liter mælk blive fremstillet af køerne. Den slags har mange danskere ikke noget kendskab til, fordi stadig flere bor i byerne. Samtidig kan Økodag være med til at øge folks lyst til at købe vores produkter.”

Stort arbejde

I Økologisk Landsforening, der står bag Økodag, er projektleder Birgitte Nygaard glad for de i alt 59 økologiske mælkeproducenters deltagelse:

”Landmændene yder en kæmpe indsats for at kunne tage imod de ca. 200.000 gæster, vi forventer at se på gårdene på søndag.”

Hun ærgrer sig over, at veganere igen i år vil bruge en festdag for landbruget og økologien som platform for deres budskaber.

”Som økolog med højt fokus på dyrevelfærd kan det undre, at veganerne vil tale deres sag på Økodag. Men de har ret til at demonstrere, og økologer har en stor rummelighed,” konstaterer Birgitte Nygaard med et glimt i øjet.

På søndag forventer hun igen veganske demonstranter.

”De må stå ved gårdene, så længe de ikke generer gæster og landmænd. Vi har talt med vores værter om, hvordan de skal håndtere en eventuel hændelse, og landmændene tager situationen roligt. Nogle værter har tidligere inviteret veganere ind i stalden, dog uden den store succes,” siger Birgitte Nygaard.

Fire demonstrationer

Bag dette års veganerprotester på Økodag står Vegan Change. På gruppens Facebook-side annonceres fire demonstrationer hos økologiske bedrifter ved Silkeborg, Randers, nordjyske Gandrup og Kirke-Hyllinge på Sjælland. I skrivende stund deltager hhv. 12, 8, 5 og 48 aktivister. Blandt dem er Ulrik Myrtue, der som koordinator for Vegan Change skal til Kirke-Hyllinge.

”Efter vores mening tegner Økodag et glansbillede, fordi man kun ser de lykkelige køer komme på græs og ikke al den lidelse, fx inseminering, adskillelse af ko og kalv samt slagtning, som også er en del af den økologiske mælkeproduktion. Danskerne er interesserede i at tage dyrevenlige valg, når de køber ind, og for os at se kan det aldrig være dyrevenligt at vælge et produkt, der udnytter og dræber dyr. Derfor møder vi op til Økodag og foreslår danskerne at vælge vegansk,” forklarer Ulrik Myrtue.

Han understreger, at Vegan Change-demonstranterne vil levere en stiltiende protest på søndag:

”Jeg anerkender, at fronterne til tider er trukket skarpt op – og forstærkes i dele af pressen – og at tonen i de sociale medier kan være for hård, vel at mærke fra begge sider. Det tager vi kraftigt afstand fra i Vegan Change. På Økodag vil vi hverken være fremfarende eller komme med tilråb, men stå stille og roligt uden for gårdene med skilte og foldere, der fortæller om problematikkerne ved den økologiske mælkeproduktion og peger på veganske alternativer.”

Se her, hvor du kan besøge økologiske bedrifter på Økodag. Dagen arrangeres af Økologisk Landsforening i samarbejde med de økologiske landmænd og de økologiske mejerier Arla, Thise, Naturmælk, Øllingegaard, Them, Gläserne Meierei, Løgismose og Hansens Mejeri. Økodag har fået midler fra Mælkeafgiftsfonden og Fonden for Økologisk Landbrug.