14. maj 2019

Sønderhaven Gårdmejeri skal levere luksusoste til Singapore Airlines

Singapore Airlines vil fremover tilbyde sine passagerer på businessclass flere oste fra Sønderhaven Gårdmejeri i Vendsyssel. De nye oste vil blive specielt udviklet efter ønsker fra flypassagererne.

Det sidste halve års tid har passagererne ombord på Singapore Airlines’ fly kunnet nyde osten Comendante fra Sønderhaven Gårdmejeri, og samarbejdet mellem flyselskabet og det lille nordjyske mejeri bliver nu udvidet. Fremover skal Sønderhaven også levere specialfremstillede oste til flyselskabet baseret på ønsker fra selskabets passagerer.

”Det bliver meget spændende at skulle arbejde endnu mere sammen med Singapore Airlines, for derved kommer vores oste langt omkring og ud til mange mennesker,” siger Preben Ørum, som sammen med sin kone, Marianne, ejer Sønderhaven Gårdmejeri. Han ser det som en stor anerkendelse, at flyselskabet ønsker at bruge mejeriets oste.

Hos Singapore Airlines ser man frem til at kunne tilbyde passagerne de specialfremstillede produkter.

”Vi har valgt at samarbejde med Sønderhaven, fordi vi ønsker at tilbyde de rejsende en unik ost, som de ikke får andre steder, og som matcher oplevelsen af høj kvalitet i vores fly,” fortæller Allan Hoffery, Sales and Communications Manager hos Singapore Airlines i Norden.

Fuld sporbarhed

Sønderhaven er det eneste sted i Danmark, hvor mejeri og malkekøer har samme adresse.

”Hos os står køerne på den ene side af gårdspladsen, og mejeriet ligger på den anden side. Det betyder, at vores produkter har deres helt egen smag og duft, at vi undgår at bidrage til CO2-udledning ved transport og at vi kan spore hele processen fra oprindelse af foder og græsset på marken til den færdige ost og smør,” forklarer Preben Ørum.

Særlige ønsker og krav

Sønderhaven skal levere ostene i 150 grams stykker, som tilberedes på flyet, og ostene skal derfor opfylde en række krav i forhold til håndtering og servering på flyrejser.

”Osten skal være nem at håndtere for flypersonalet, fx må den ikke være for hård, for den skal kunne håndteres med de knive, som er tilladt på et fly,” fortæller Preben Ørum og tilføjer:

”Her er det en fordel for os, at vi er en lille virksomhed. Vi er omstillingsparate og fleksible og skal ikke igennem et stort bureaukrati eller produktionsapparat. Vi bestemmer os for, hvad vi vil lave, og så laver vi det.”

Den første ost fra Sønderhaven, der bliver fremstillet efter passagerernes ønske, vil være at finde på businessclass på alle Singapore Airlines’ flyvninger ud af København fra november 2019.