22. maj 2019

Video: Fødevareministeren så på klimaløsninger hos mælkeproducent

På Ejer Møllegård er mælkeproducent Holger Hedelund Poulsen godt i gang med at gøre bedriften mere bæredygtig. Fx ved at omlægge køernes foder fra importeret soja til egenproducerede hestebønner, græs og majs. Tidligere på måneden fik gården besøg af miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen til en snak om konkrete løsninger på landbrugets klimaudfordringer.

Målet om klimaneutrale fødevarer i 2050 kræver bæredygtige tiltag i hele værdikæden. På Ejer Møllegård ved Skanderborg er mælkeproducent Holger Hedelund Poulsen godt i gang med den bæredygtige omstilling ved at producere eget foder, så han slipper for at importere gmo-soja fra Sydamerika.

Gården havde tidligere på måneden besøg af miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen til en debat om, hvordan man kan nå målsætningen om en bæredygtig mejerisektor. Besøget var arrangeret af Mejeriforeningen.

”I hele mejerisektoren er der gang i den bæredygtige omstilling, og mange gårde har taget innovative og effektive løsninger til sig. De gårde skal vi have frem i lyset, så de kan inspirere andre,” siger han om baggrunden for at invitere ministeren i en tur i stalden.

Klik på billedet og se video fra besøget med interview med mælkeproducent Holger Hedelund Poulsen, miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen og Mejeriforeningsformand Steen Nørgaard Madsen.