De officielle kostråd

På mejeri.dk støtter vi op om De officielle kostråd fra Fødevarestyrelsen. Kostrådene er udformet af ernæringseksperter og bygger på solid forskning og viden på området. De er en god rettesnor i forhold til at få en sund hverdag med madglæde og balance. Læs mere her og bliv klogere på De officielle kostråd.

Ernæring
kost
Kostanbefalinger
Foto: Mia Mortensen

De 10 kostråd gælder for hovedparten af den danske befolkning. Undtagelser er børn under 3 år, småtspisende ældre og personer, der har en sygdom, som stiller andre krav til maden. For ældre over 65 er der udviklet et sæt supplerende kostråd.

De officielle kostråd

1. Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
  2. Spis frugt og mange grønsager
  3. Spis mere fisk
  4. Vælg fuldkorn
  5. Vælg magert kød og kødpålæg
  6. Vælg magre mejeriprodukter
  7. Spis mindre mættet fedt
  8. Spis mad med mindre salt
  9. Spis mindre sukker
  10. Drik vand

Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv. Således lyder det første – og vigtigste – kostråd. Følger man dette, er man allerede godt på vej. Følger man alle De officielle kostråd, vil kroppen få dækket sit behov for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer. Vægten bliver lettere at holde, og man forebygger en række livsstilssygdomme.

De officielle kostråd er udformet af eksperter på området og bygger på al den viden, vi i dag har omkring kost og sundhed. Vi bakker op om kostrådene og tager altid udgangspunkt i dem, når vi udformer vores kommunikationsmateriale.

Merete Myrup, Ernæringschef Mejeri, Landbrug & Fødevarer

Det er let at lade sig forføre af spændende diæter, såkaldte ”super foods” og nye kontroversielle undersøgelser, der skaber overskrifter i medierne. Men en ny undersøgelse er ikke lig med sandheden – for at få den må man kigge på den samlede evidens. Og det er netop dét, kostrådene baserer sig på. De officielle kostråd taler for en sund og varieret kost, som ikke udelukker enkelte fødevaregrupper. Det er sund fornuft.

Læs mere om De officielle kostråd på Fødevarestyrelsens hjemmeside.

Spørg eksperten

Merete Myrup Christensen
Merete  Myrup
Ernæringschef mælk, Branchesekretariat mejeri
Katrine Langvad
Katrine  Langvad
Konsulent, Handel, Marked & Ernæring

International mælkekonference sætter fokus på klima og sundhed

Der er behov for nytænkning, hvis fremtidens mejeribrug skal bidrage med løsninger til både den globale klimakrise og til de sundhedsmæssige udfordringer, som mange forbrugere står overfor.